Til Menu
Tak Gud I Stedet For
Kenneth Copeland

Hvis det er muligt, så vidt det afhænger af dig, lev i fred med alle.
Romerne 12:18, AMP.

Da jeg var ny kristen, var det næsten umuligt for mig at leve i fred med nogen! Næsten hver gang jeg åbnede munden, sagde jeg noget grimt. Jeg sårede konstant de mennesker, jeg var tæt på. Faktisk talte jeg mere hårdt til dem end til nogen anden.

Jeg kritiserede Glorias kørsel så meget, at hun næsten nægtede at køre, mens jeg var sammen med hende. Jeg kritiserede mine børn så meget, at de begyndte at undgå mig. Jeg ville ikke være så ufølsom, men jeg kunne ikke lade være. Jeg havde en veludviklet vane med at tale hårdt og vidste ikke, hvordan jeg skulle ændre det.

Så fandt jeg Efeserne 5:4. Den sagde: "[Lad der ikke være] groft, dum eller flippet snak; disse ting er malplacerede; du burde hellere takke Gud" (New English Bible). Da jeg læste det, indså jeg, at jeg var nødt til at erstatte de ord, jeg var vant til at sige, med taksigelsesord. Det ville løse mit problem. Jeg kunne jo ikke tale hårdt på samme tid og gudskelov. Jeg kunne ikke kritisere dem omkring mig, hvis jeg havde en taknemmelig holdning til dem.

Jeg besluttede mig straks for at sætte dette princip i anvendelse i mit liv. Da jeg en dag skyndte mig ind på min søns værelse, klar til at skælde ham over noget, han havde gjort, genkendte jeg mit gamle adfærdsmønster. Jeg stoppede bare op og sagde til mig selv: "Ordet siger, at denne form for adfærd er malplaceret, så jeg vil stoppe op og takke Gud." Jeg var ikke nær så vred, efter at jeg brugte et par minutter på at prise og takke Herren. Hvis du har udviklet en vane med at tale hårdt, så begynd at ændre den vane i dag. Når nogen krydser dig på jobbet, i skolen eller hvor som helst, og du er fristet til at rive i dem med grusomme ord, så stop! Brug derefter et par øjeblikke på at takke og prise Gud. Når du først begynder at tænke på, hvor god Gud er, vil disse hårde, vrede ord, oftere end ikke, bare glide usagt væk.

I stedet for at bruge din tunge til at rive mennesker ned, så træn den til at løfte Guds lovprisning op. Så er det nemt for dig at leve i fred med andre!

Skriftlæsning:

Efeserne 4:26-32, 5:1-4.
26. Bliver du vred [mod synd - mod umoral, ved uretfærdighed, ved ugudelige adfærd],
da synd ikke, lad ikke nogensinde din vrede [din forbitrelse, dit raseri eller harme] holde sig indtil solen går ned;
Sal. 4:5. Jak. 1:19f.
27. og giv heller ikke djævelen en mulighed, råderum! [for at føre dig ind i synd ved at holde på nag,
eller pleje din vrede eller give vrede husly, eller dyrke bitterhed]!
Jak. 4:7. 1 Pet. 5:9. DJÆVLEN Ef. 6:11-16.
28. Tyven [som er blevet en troende] må ikke længere stjæle, men skal hellere arbejde og
bruge sine hænder til noget som er godt, for at han kan have noget at give af til den, som er i nød.
Ap.g. 20:34f. 1 Tess. 4:11.
29. Lad ingen ødelæggende, rådden, korrupt snak, heller ikke onde ord eller usund eller værdiløs snak [nogensinde]
komme ud af din mund, men kun ord, [tale], som er godt og gavnligt for åndelige fremskridt og opbyggelse af andre,
så det kan være en velsignelse og give nåde [Guds gunst] til dem som hører.
Ef. 5:4-6. Matt. 12:36, 15:11. Kol. 3:8,16, 4:6.
30. Bedrøv ikke [fornærm ikke eller ærge eller bedrøve Ham] Guds Helligånd, [men søg at behage Ham], for ved Ham blev du blev beseglet [mærket, stemplet som Guds egen, sikret] til forløsningens dag [endelige udfrielse gennem Kristus fra det onde og syndens konsekvenser].
Ef. 1:13-14. Es. 63:10. Luk. 21:28. 2 Kor. 1:22, 5:5. HELLIGE ÅND Ef. 5:18.
31. Lad al bitterhed og hidsighed og [lidenskab, raseri, dårligt humør) vrede og
misfornøjelse/skrig og slagsmål, protester, strid ond tale, spot, bagvaskelse [krænkende eller blasfemisk sprog]
være fjernt fra jer som i det hele taget al ondskab! [trods, ond vilje eller usselhed af enhver art]
Kol. 3:8-9.
32. Men vær god mod hverandre og nyttige og hjælpsomme og venlige mod hinanden, barmhjertig [medfølende, forstående]
og tilgive hinanden [let og frit], ligesom Gud i Kristus tilgav dig.
Matt. 6:14. Fil. 2:1. Kol. 3:13. 1 Pet. 3:8.

5:1-4.
1. Du skal derfor efterligne Gud, [kopiere Ham og følg Han's eksempel] som Han's elskede børn, [ligesom børn efterligner deres far],
Matt. 5:45,48. 1 Pet. 1:15-16. TROENDES KALDELSE 2 Tim. 2:21.
2. og vandre hele tiden i kærlighed, [værdsæt og fryd jer i hinanden vær uselvisk søge det bedste for andre] ligesom også Kristus elskede dig og gav sig selv hen for dig som en gave og et offer, [slået ihjel for dig, så det blev] »en liflig duft« for Gud.
2 Mos. 29:18. Joh. 13:34, 15:12. Gal. 2:20. Titus 2:14. Hebr. 8:3, 9:14, 10:10. OFFER Fil. 2:17. GUD'S KÆRLIGHED Ef. 5:25.
3. Men utugt [seksuel umoral] og al slags urenhed eller havesyge [uanstændigt, krænkende adfærd] eller grådighed må ikke engang, nævnes iblandt de hellige, [Guds indviede personer, for som troende må vores levevis, både i offentligt eller privat, afspejler gyldigheden af vores tro].
Rom. 1:29. 1 Kor. 6:15. Gal. 5:19. Kol. 3:5. DE HELLIGE Kol. 1:4.
4. heller ikke skammelig færd eller tåbelig eller grov snak eller [uanstændig eller vulgært] spøg [den slags er utilbørligt],
men i stedet tale om din taknemmelighed til din Gud taksigelser.
Ef. 4:29. 1 Tess. 5:18.

Daglig Andagt 39
OP